Förskolans femtontimmarsverksamhet - En enkätstudie bland pedagoger och vårdnadshavare

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningI vår studie undersöks villkoren för Femtontimmarsbarnens förskolegång, då barn tillarbetslösa och föräldralediga endast får vistas på förskolan femton timmar i veckan. Vi vill tareda på hur föräldrarna och förskolans personal förhåller sig till denna bestämmelse. Vårtsyfte med att göra denna studie låg i att vi uppmärksammat att det pågår en het debatt kringämnet och att det på nätet florerar namninsamlingar mot bestämmelsen. Därför ville viundersöka vad för tankar pedagoger och vårdnadshavare har, är det överlag positiva ellernegativa tankar om regeln? För att utföra studien valde vi att göra en kvantitativ undersökningdär vi skickade ut enkäter till vårdnadshavare och pedagoger. Svaren frånenkätundersökningen är sammanställt i diagram tillsammans med vad pedagoger ochvårdnadshavare sagt i de mer öppna frågorna i enkäten. Av våra viktigaste resultat framgår attpedagogerna anser att de har ett omsorgsuppdrag och att de arbetar för att skapa en trygghetför de barn som endast vistas hos dem 15 timmar i veckan. De ser även att de har ett socialtuppdrag och att detta är någonting som Femtontimmarsbarnen missar. Vårdnadshavarna serförskolan som en avlastningsplats men även en plats där barnen utvecklas språkligt ochsocialt. Något som upplevs problematiskt med regeln utifrån enkätsvaren är att dagen kankännas ostrukturerad enligt pedagogerna och positivt för verksamhetens del kan vara attpedagogerna får tider på dagen när det är färre barn och därmed chans till mer planering ochbarnfri tid. Utav våra resultat kan man se att reglerna behöver ses över då många är missnöjdaöver tidsförläggning och anser att det påverkar barnens utveckling på olika sätt, dels att demissar viktiga moment som förekommer i förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)