Programmering i matematikundervisningen : En kvalitativ studie om hur programmering kan användas för att utvecklagymnasieelevers resonemangsförmåga

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

Sammanfattning: I svenska läroplanen för grundskolan och gymnasieskolan beskrivs programmering somett användbart verktyg för att utveckla elevers lärande i matematik. Syftet med den härstudien är att undersöka hur digitala lärmiljöer i programmering kan skapa möjligheter attutveckla elevers förmåga att föra resonemang i algebra. Två forskningsfrågor harutformats: 1) Vad utgör nyckelaspekter i en hypotetisk lärandebana över gymnasieeleverskreativa resonemang i matematik, baserat på en uppgift om aritmetisk talföljd i enprogrammeringsmiljö? och 2) I vilka faser av elevens programmeringsprocess möjliggörmatematikuppgiften kreativa matematiska resonemang? Studien tar sin utgångspunkt i enkvalitativ forskningsmetod med datalogiskt tänkande och kreativa matematiskaresonemang som teoretiskt ramverk. Resultatet har identifierat designprinciper ochnyckelaspekter i hypotetiska lärandebanan som bidrar till lärande i matematik med hjälpav ett programmeringsverktyg. I programmeringsprocessens tre faser, abstrahera,dellösning och testa utvecklade eleverna sitt kreativa matematiska resonemang. Studienbidrar med ett resultat som matematiklärare kan använda i sin undervisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)