Att räkna pinnar - en kvalitativ undersökning av hur psykologer påverkas av och hanterar att möta krav på antal patientbesök

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats var att undersöka att räkna pinnar - ett informellt uttryck med betydelsen att vara ålagd krav att ta emot ett visst antal patienter per vecka; hur detta påverkar och hanteras av psykologer, och hur påverkan och hantering kan förstås och förklaras. Data insamlades genom sex semistrukturerade intervjuer med psykologer i Skåne, där merparten var anställda vid allmänpsykiatriska mottagningar i Region Skåne. Analysen gjordes tematiskt och resulterade i tretton teman: att räkna pinnar sågs dels som oproblematiskt, dels som belastande. Sättet som pinnar implementerades väckte rättviserelaterad problematik och olika fantasier, upplevelser av att kvantitet går före kvalitet och av att inte synas, påverkade ens behovuppfyllelse samt relationer mellan anställda. Psykologerna hanterade pinnar genom accepterande förhållningssätt, konkret anpassning, motstånd, egen gränsättning och stöd hos kollegor. Faktorer som kan ses som påverkande var chefens roll samt hur det talas om pinnar. Viktiga slutsatser var att pinnar kan förstås utifrån arbetsbelastning och de behov som psykologerna upplever i arbetet. En skillnad i påverkan upptäcktes utifrån vilken diskurs som ansluts till, där ledningens syn på pinnar som nödvändiga för effektivitet kan stå i konflikt mot psykologens etiska bedömning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)