Vardagen : unga kvinnor och medier

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

Sammanfattning: I denna uppsats undersöks unga kvinnors användning av sociala medier och trender, utifrån genus- och identitetsskapande perspektiv. Genom en kvalitativ intervjumetod har sex unga kvinnor fått berätta om sin medieanvändning i vardagen, utifrån livsstil och trender. För att analysera det empiriska materialet har tre huvudsakliga teoretiska spår använts. Det första är ett genusperspektiv, där vi har använt resonemang av Rosalind Gill. Det andra perspektivet handlar om det digitala livet och användningen av medier i dagens kontext – ett perspektiv som framförs av danah boyd och Nancy Baym. Slutligen har även Anthony Giddens teorier kring identitet och livsstil använts i denna uppsats. Det har gjorts flera intressanta forskningsfynd i denna uppsats – det går att konstatera tre huvudsakliga resultat. Det första gäller medieanvändning, där vi kan se att olika medieplattformar tillskrivs olika mening och syfte. Rent generellt var tendensen att Tiktok används som ett konsumtionsmedium, Snapchat används för personlig interaktion och Instagram för att hålla koll på bekanta. Vi kunde även se att intervjupersonerna i denna uppsats utnyttjar teknologier som utformar flödena på medieplattformar. Flera av de unga kvinnor som deltagit i denna studie upplever att många trender på sociala medier är utseendefixerade, och att det finns många trender som glorifierar ouppnåeliga kroppsideal. Slutligen kunde vi även se att kvinnorna upplevde att sociala medier samspelar med livsstilsval och identitetsskapande processer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)