Reklamens möjligheter: Strategisk anpassning av kommunikation i det interkulturella samhället

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Uppsatsen syftar till att utforska interkulturell kommunikation i reklam och vill således bidra till fältet strategisk kommunikation genom att närmare undersöka en reklamkampanj i en svensk-muslimsk kontext för att analysera om den är interkulturellt anpassad utifrån en mångkulturell svensk kontext. Tidigare forskning inom fältet interkulturell kommunikation i reklam antar huvudsakligen ett statiskt perspektiv på kultur och kulturell identitet samt har gjorts i en global kontext där kultur ses som något nationellt förankrat. Denna studie tar därför sin utgångspunkt i ett mångkulturellt och socialsemiotiskt perspektiv på kultur och kommunikation med teorier förankrade i en dynamisk förståelse för samspelet mellan kultur, kommunikation och reklam, vilka är de tre forskningsområden som uppsatsen förenar. Genom en multimodal analys av en digital reklamkampanj genererar analysen kunskap om hur reklamen är interkulturellt anpassad utefter kontexten den lanserats i samt om potentiella hinder i ett interkulturellt kommunikationssammanhang motarbetas. Utifrån en tolkning av semiotiska resurser mynnar analysen ut i en diskussion och slutsats som redogör för det strategiska arbete med interkulturell kommunikation i reklamkampanjen och om tillämpningen av kommunikationen gör att den undviker potentiella hinder för det interkulturella mötet. Den kunskap som genereras av uppsatsen är således värdefull för strategiska kommunikatörer som önskar att få ytterligare förståelse för hur anpassningen av interkulturell kommunikation i interkulturella reklamsammanhang kan användas som strategiskt verktyg för att gynna eller hindra mångkulturalitet. Slutligen belyser slutsatsen hur interkulturella kommunikationsanpassningar i reklam som görs multimodalt genom semiotiska resurser i särskilda fall kan vara begränsande för mångkulturaliteten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)