Att främja utveckling för barns bästa : En utvärdering av personalens upplevelser av verksamheten Förskoleteamet Tummen

Detta är en Master-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Bakgrund: Barn som far illa är ett folkhälsoproblem. Det har visat sig att beteendeproblem hos barn redan vid tre års ålder kan påverka deras framtida risker för psykisk ohälsa, kriminalitet, missbruk, avhopp från skolan, koncentrationssvårigheter och utanförskap. Barns beteende kan påverkas av relationen till lärarna, föräldrarna och till andra barn. Föräldrarnas psykiska hälsa och sociala situation är riskfaktorer för att barn ska utveckla beteendeproblem. Det finns lagar och förordningar samt föräldrastöd och interventionsprogram för att minska barns utsatthet och främja deras utveckling. Förskoleteamet Tummen är en verksamhet där socionom, specialpedagoger och psykolog samverkar för att främja barns utveckling genom barnsamtal, föräldrasamtal, Marte Meo-filmning, ICDP, nätverksmöten, föräldragrupper och stöd till pedagoger.Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur personalen i verksamheten Förskoleteamet Tummen upplever att barnens/familjernas situation har förändrats under den tid då de har fått stöd från Förskoleteamet Tummen.Metod: Det skedde en granskning av 125 enkäter där Förskoleteamet Tummen utvärderade sin verksamhet. Fritextsvar från den öppna frågan: ”På vilket sätt upplever ni att barnets/familjens situation har förändrats under tiden som den varit aktuell hos Förskoleteamet?” analyserades med en innehållsanalys och detta skapade temat "Att främja utveckling för barnets bästa" som bestod av följande huvudkategorier: Barnets utveckling, Föräldrarnas utveckling och Pedagogernas ökade förståelse för barnets behov.Resultat: Resultatet visade att Förskoleteamet Tummen främjade barns utveckling på många olika sätt. Det skedde direkta positiva effekter på barnet genom att barnet blev bättre på att reglera känslor, äta mat, få vänner, samspela med andra, somna, bli mer självständigt, leka och koncentrera sig. Föräldrarna utvecklades i sin föräldraroll och även i sin personliga utveckling då de fick hjälp att förändra sin relation till barnet, interaktionen med barnet, synen på barnet och sin egen livssituation. Pedagogerna fick hjälp att utveckla struktur och sitt bemötande mot barnet samt få ökad förståelse för barnet och dess behov.Slutdiskussion: Resultatdiskussionen utgår från anknytningsteorin och den bioekologiska modellen som teoretiska referensramar. Det visar sig att tidiga insatser kan ha stor inverkan på barnens framtid och att Förskoleteamet Tummen är en mångsidig verksamhet somförebygger problem genom att främja barns utveckling i samspel med barnet, föräldrar, pedagoger och andra instanser. Då föräldrarnas och pedagogernas inverkan på barnets beteende har visat sig vara stor är det viktigt att deras möjligheter att främja barns utveckling stärks. I metoddiskussionen diskuteras studiens trovärdighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)