Hur de kortsiktiga förväntningarna skymmer den långsiktiga påverkan - En fallstudie på Eurovision Song Contest 2013

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att studera vilka förväntningar lokala aktörer har inför Eurovision Song Contest i Malmö. Vidare vill vi få klarhet i vilka svårigheter som uppkommer vid tillfredställandet av förväntningarna. Uppsatsen präglas av en kvalitativ forskningsansats, i form av djupintervjuer med diverse lokala aktörer samt två projektledare från Malmö turism. En deltagande observation har utförts som ett komplement till intervjuerna. Empirin grundar sig vidare på resultatet av dessa metodval. Uppsatsen syftar på förväntningar som uppkommer i evenemangets förberedelsefas, dock är den skriven i dåtid för att underlätta för framtida läsare. Undersökningen visade på att lokala aktörer som engagerade sig i samband med Eurovision Song Contest förväntade sig en ökning i omsättningen, antal besökare och medieuppmärksamhet. Dessa förväntningar ligger inom det mätbara och tämligen kortsiktiga, vilket skapar problem då evenemangets primära syfte snarare ligger i det omätbara och långsiktiga. Förväntningarna blev därmed svåra att tillfredställa och talade emot evenemangets slogan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)