Vad är hälsa? : En undersökning om hur sex idrottslärare uppfattar och undervisar om hälsa under sina idrottslektioner

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID); Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Sammanfattning:

Abstract

Syftet med denna studie är att undersöka hur sex idrottslärare uppfattar begreppet hälsa och hur de sex idrottslärarna arbetar med hälsa under sina lektioner i idrott och hälsa. Då undersökningen utgår från ett lärarperspektiv har sex stycken idrottslärare som arbetar i årskurs 1-6 blivit intervjuade. De forskningsfrågor som besvaras i undersökningen är Vad är hälsa enligt lärarna?  Hur undervisar lärarna om hälsa under sina lektioner i idrott och hälsa?

 

Vi blev intresserade av att undersöka detta på grund av att hälsa är ett mål i Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011,(Lgr11) som vi anser är viktigt att lyfta och arbeta med i idrottsundervisningen.

 

Denna undersökning utgår från kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer med sex idrottslärare. Undersökningens resultat har analyserats utifrån KASAM.

 

Resultatet visar att de sex lärarna har olika definitioner av vad hälsa är för dem, men det finns ändå ett samband utifrån deras svar. Alla idrottslärarna nämner att hälsa är när det fysiska, psykiska och sociala samspelar med varandra.

 

I resultatet framgick även att lärarna som intervjuades betonar att om människan ska må bra måste det psykiska och fysiska samspela med varandra. Lärarna förklarar att även om du har en fin och hälsosam kropp måste du må bra psykiskt för att kunna ha god hälsa. De sex idrottslärarna menar att det är inte bara kroppen som måste må bra och orka för att ha god hälsa, utan det psykiska måste med finnas och fungera tillsammans.

 

Resultatet visar att alla sex lärare poängterar att genom idrotten får eleverna möjlighet att röra på sig och vara aktiva, vilket lärarna ser som en form av hälsa. Idrottslärarna som har blivit intervjuade har inte varit tveksamma när det kommer till hur de arbetar med hälsa under idrottslektionerna. Resultatet visar att alla de sex lärarna arbetar med hälsa men på olika sätt, några mer teoretiskt tillexempel prov och diskussioner andra mer praktiskt i idrotten tillexempel att eleverna får mäta pulsen och pratar om upplevelser.

 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)