Omorganisation av modersmålsstöd i förskolan : En kvalitativ studie om hur en grupp rektorer omorganiserar modersmålsstöd i förskolan efter förskolans behov

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur en grupp rektorer har genomfört en omorganisation av modersmålsstödet i en specifik kommuns förskolor. Studien utgår från ramfaktorteorin där fokuset ligger på vilka ramar rektorerna har att förhålla sig till när de omorganiserar modersmålsstödet i den aktuella kommunen. För att få svar på våra frågeställningar har vi valt fokusgrupp online som metod. I fokusgruppen deltog rektorer som bidrog med sina kunskaper och erfarenheter inom ämnet. Resultatet visar att rektorerna kommit fram till att en omorganisation inom modersmålsstödet behövs. Vi fick ta del av på vilket sätt språkstödjare arbetade med modersmålsstöd i den undersökta kommunens förskolor. Efter omorganisationen av modersmålsstödet förväntas ansvaret ligga hos alla pedagoger inom förskolans verksamhet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)