Förskoleverksamhet med djur : En studie av hur pedagoger anser att förskolebarn kan påverkas av interaktion med djur

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Denna studie behandlar vad pedagoger anser påverkar barn av interaktion mellan barn och djur i förskolan. Genom sammanlagt åtta intervjuer med förskollärare och barnskötare som arbetar med djur på olika vis på tre olika svenska förskolor, undersöks hur pedagogerna uppfattar att barn påverkas genom att arbeta med djur i förskolan. Intervjupersonernas svar har sedan jämförts med tidigare forskningsresultat inom området samt med observationer gjorda på två av förskolorna. Två av intervjuerna är gjorda vid ett studiebesök på en förskola som har egna får, höns, getter, grisar samt kaniner på gården. Vid samma besök genomfördes två observationer av tre barn då de interagerade med djuren. Två av intervjuerna gjordes vid ett studiebesök på en förskola som arbetar med fiktiva djur efter arbetsmaterialet Mini-REDE, samt genom att pedagogerna använder sig av de djur som finns naturligt i deras närmiljö. Även på denna förskola genomfördes två observationer med tre barn. Studien är gjord utifrån ett sociokulturellt perspektiv då lärandet och utvecklingen hos barnen i detta arbetssätt sker i samspel med andra, såväl barn och vuxna som med djur. De effekter av arbetssättet som undersöks genom intervjuer och observationer i studien är vilka utvecklingsområden hos barnen arbetssättet främjar, hur arbetssättet kan främja barns omtanke för natur och miljö samt vilka utmaningar som kan finnas inom arbetssättet. Resultaten i vår studie visar hur djur naturligt påverkar barn genom att väcka starka känslor.  Interaktionen mellan barn och djur främjar utvecklingen av den empatiska förmågan och ansvarskänslan genom att barnen får lära sig att ta hänsyn till djuren samt tänka efter vad djuren har för behov och vad vi som människor kan göra för att hjälpa djuren att få dessa behov tillgodosedda. Interaktionen mellan barn och djur ger även barn en förståelse för stora livsfrågor och naturens gång på ett naturligt och enkelt sätt. Djuren främjar även barns utveckling av kommunikationsförmågan, vilken enligt det sociokulturella perspektivet är centralt i allt lärande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)