Nyanställda sjuksköterskors introduktion på vårdcentral: en jämförelse av insikt i verksamheten.

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Abstrakt. Bakgrund: Med ökade krav på primärvården för att tillfredsställa ett allt större vårdbehov ökar också kraven på sjuksköterskans skicklighet. Det finns en efterfrågan av ett formellt introduktionsprogram för sjuksköterskor i primärvården. Nyanställda sjuksköterskor saknar vägledning och strategier för att få en god insikt i arbetet på en vårdcentral, brister i stöd från verksamheten gör att sjuksköterskor väljer att avsluta sin tjänst. Introduktion ses som alla insatser verksamheten gör för att den nyanställda ska få insikt i verksamheten. Syfte: Syftet var att undersöka introduktionen hos nyanställda sjuksköterskor på vårdcentral (senaste 12 +/- 4 månader) och jämföra vilka delar av introduktionen som gör att insikt i verksamheten erhålls. Metod: En webbaserad enkätstudie med deskriptiv och jämförande analys av kvantitativa data. Respondenterna bestod av 20 nyanställda sjuksköterskor inom offentligt drivna vårdcentraler i Region Skåne. Resultat: Insikt i verksamheten påverkas av i vilken utsträckning information/utbildning ges om diagnosregistrering, telefonrådgivning, triage, triage av barn, triage vid psykisk ohälsa, sårbehandling samt deras helhetsintryck av introduktionen. Konklusion: Vår studie visar att en introduktion bör utgå från en tydlig struktur, men samtidigt vara öppen för individuella behov om den ska ge insikt i verksamheten. Att som nyanställd få ta del av tillräckligt mycket information samt ges möjlighet för reflektion har stor betydelse för att ny kunskap ska tillämpas, vilket är av intresse för att vårdcentraler i framtiden ska kunna behålla kompetens och minska personalomsättningen bland sjuksköterskor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)