Man vill framåt men någonting bromsar in, det är som att cykla i en uppförsbacke. -En kvalitativ intervjustudie om hur några flickor och deras vårdnadshavare upplever vägen till ADHD-diagnos.

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Författare: Réka Salat; Angela Jordenvall; [2024-02-15]

Nyckelord: ADHD; flickor; vårdnadshavare; skolupplevelser;

Sammanfattning: Studien syftar till att öka kunskapen om hur fyra flickor och deras vårdnadshavare upplever sina erfarenheter kring flickornas skoltid och hemsituation innan ADHD-diagnos ställts. Att leva med funktionsvariationen ADHD kan upplevas som både svårigheter och möjligheter. I dag finns forskning som visar att ADHD-symptom, oftast upptäcks av vårdnadshavare framför allt för flickor. Symptomen på ADHD hos flickor består oftast av sociala och uppmärksamhetsrelaterade utmaningar. Tidigare forskning har främst fokuserat på pojkar. Examensarbetet syftar till att öka kunskapen om hur fyra flickor och deras vårdnadshavare upplever sina erfarenheter kring flickornas skoltid och hemsituation innan ADHD-diagnos ställts. Resultaten från de kvalitativa intervjuerna har analyserats med hjälp av två teoretiska perspektiv: socialkonstruktivism och feministisk teori. Frågorna till informanterna är formade utifrån fenomenologiska utgångspunkter. Ett tillåtande barnperspektiv har använts för att låta flickorna beskriva sina upplevelser, med fokus på att förstå deras livsvärldar inom skolan och hemmet. Datainsamling gjordes genom åtta intervjuer, och resultaten analyserades tematiskt för att identifiera mönster. Studien bidrar till ökad förståelse av flickors upplevelser av ADHD före diagnos. Tonvikten i resultaten ligger mestadels på hur skolsituationen upplevts av vårdnadshavare och flickorna i studien. Resultaten visar att flickor med ADHD ofta kämpar med koncentrationssvårigheter, de upplever sig annorlunda jämfört med sina kamrater och står inför unika pedagogiska och sociala utmaningar. Ibland föregås en ADHD-diagnos av en läs och skrivutredning samt ett psykiskt lidande. Dessa utmaningar inkluderar en preferens för kreativa uttrycksformer som en strategi för att förbättra koncentration och hantering av deras svårigheter. Studien belyser också vikten av förtroendefulla relationer mellan flickorna, deras vårdnadshavare och skolpersonal. Detta understryker behovet av skräddarsydda stödstrategier och en ökad förståelse för de unika utmaningar som flickor med ADHD möter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)