Den digitala slöjden

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Författare: Eva Söderberg; [2016-09-29]

Nyckelord: Slöjd; makerkultur; makerspace; processinriktat arbetssätt;

Sammanfattning: Det finns en föreställning om vad slöjdämnet i grundskolan syftar till och hur det rimmar med att skola och utbildning går mot en större grad av digitalisering, främst är det programmering som lyfts som en motpol till den påstått ålderdomliga slöjden. Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka möjligheter och hinder slöjdlärare själva ser när det kommer till att arbeta med digitala material som ett inslag i slöjdundervisningen för att förstå om makerkulturen kan kopplas till slöjdämnet. För att uppnå syftet med uppsatsen gjordes en kvantitativ studie med kvalitativa inslag, först i egenskap av en enkät som skickades ut i flertalet grupper på Facebook där en stor del slöjdlärare runt om i landet är aktiva. Enkäten följdes sedan upp med samtalsintervjuer. Resultatet visade att en stor del av slöjdlärarna redan arbetar med digitala verktyg i hög utsträckning men att det finns brister i tillgänglighet, något som skapar frustration. Det gick även att utläsa stort intresse för att arbeta med digitala material även om man ser hinder för detta i form av ekonomi, utbildning och tid. Jag har kommit fram till att makerkultur har många likheter med pedagogisk slöjd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)