Lärarrummet på nätet.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka och synliggöra de diskurser som återfinns bland fritidshemmets personal gällande begreppen inkludering och bemötande. De frågeställningar som avses besvaras är hur funna diskurser förhåller sig till tidigare teori om specialpedagogik, inkludering och bemötande, hur diskurserna förhåller sig till styrdokumenten samt vilka didaktiska konsekvenser de observerade diskurserna indikerar. Detta sker med hjälp av en netnografisk ansats där en nätgemenskap för verksamma i fritidshemmet observeras och analyseras med ett diskursanalytiskt och därigenom socialkonstruktivistiskt tillvägagångssätt. Genom studiens användning av nätgemenskaper som plats för etnografisk forskning syftar även studien till att utöka förståelsen för hur forskning kan bedrivas med internet som föremål för forskning. Det mest framträdande resultatet påvisar att inom förståelsen för begreppen inkludering och bemötande går det att observera två olika diskursiva inriktningar i den studerade nätgemenskapen. En slutsats som dras är att dessa förhåller sig i olika hög utsträckning till rådande styrdokument och ger skilda didaktiska konsekvenser i form av vilka åtgärder som anses vara lämpliga. Resultatet påvisar även en osäkerhet gällande inkluderingsbegreppet som tyder på skillnader mellan intention och implementering av inkludering i praktiken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)