Varför har någon ställt en soffa här? : Hur hållbar avfallshantering kan främjas i mångfaldsområden

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för byggnadsteknik, energisystem och miljövetenskap

Sammanfattning: Det kommunala fastighetsbolaget Gavlegårdarna har problem med att hyresgäster lämnar grovavfall i förrådsutrymmen, korridorer och andra allmänna utrymmen. Fastighetsägare ansvarar för att hyresgästerna har möjlighet att sortera ut det avfallsom kommunen ställer krav på, medan hyresgästerna kan hänvisas till återvinningscentralen för att lämna sitt grovavfall. Tillsammans med Gavlegårdarna valdes mångfaldsområdet Öster ut som studieobjekt. Syftet med arbetet är att undersöka psykologiska beteendeteorier som kan förklara människors avfallshantering generellt och avfallshantering i mångfaldsområden specifikt. Enligt the Theory of Planned Behavior formas avsikten till ett beteende av attityder, subjektiva normer och upplevd kontroll. Genom beskrivande information i form av bilder och videomaterial kan den upplevda kontrollen öka, och genom utbildning och moraliska budskap kan de miljövänliga attityderna öka. Genom att öka hyresgästernas miljövänliga attityder minskar beteendekostnaden, som utgörs av en persons attityder gentemot en handling, vägt mot handlingens upplevda kostnad eller ansträngning. För människor nya i det svenska samhället kan bristande kommunikation om hur det nya samhället fungerar bidra till normbrytande beteenden. Samhället behöver därför informera och utbilda, inte bara nysvenskar, utan människor generellt, inom exempelvis avfallshantering. Samtidigt finns stor kunskap hos den nysvenska befolkningen om hur det svenska avfallssystemet upplevs av någon som nyligen behövt anpassa sig till detta. Bostadsområdet Öster ligger 3,2 kilometer från närmaste återvinningscentral, vilket försvårar transporten för de boende i området. Bilinnehavet bland hushållen i området är 37 procent och det är inte tillåtet att ta med sig grovavfall på lokalbussarna. Avståndet utgör en utmaning och därmed bör framtida insamlingsmetod för grovavfall vara fastighetsnära. Då det finns en språkbarriär i Öster bör bild- och videomaterial användas i så stor utsträckning som möjligt, samt muntlig kommunikation när det är möjligt. Av Gavlegårdarnas kundundersökningar framgår att det finns ett engagemang bland hyresgästerna när det kommer till avfallsfrågan. För att involvera hyresgästerna i förändringsprocessen kan Community-based social marketing användas som ramverk. Hyresgästernas upplevda utmaningar och möjligheter gällande grovavfallshantering är viktiga kunskaper i förändringsprocessen och i utformandet av strategier och åtgärder. Oavsett insamlingsmetod bör återbruk ingå, detta för att flytta avfallshanteringen ett steg upp på avfallshierarkin. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)