Influencer marketing inom hudvårdsbranschen : En kvantitativ studie om konsumenters attityd och köpintention
Sammanfattning: Datum: 2024-01-04 Nivå: Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 hp Akademi: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet. Författare: Danayit Yibrah & Mikaela Isacson (00/12/10) (99/02/26) Titel: Influencer marketing inom hudvårdsbranschen Handledare: Pejvak Oghazi Nyckelord: Sociala medier, Influencer marketing, Attityd, Köpintention, Interaktion, Förtroende. Forskningsfrågor: Hur påverkar influencer marketing konsumenters attityd och köpintention gentemot hudvårdsprodukter?I vilken utsträckning påverkar influencer marketing konsumenters attityd och köpintention hos Gen Z i jämförelse med Gen X? Syfte: Uppsatsen avser att undersöka hur influencer marketing påverkar konsumenters attityd och köpintention gentemot hudvårdsprodukter samt analysera eventuella skillnader mellan Generation Z och Generation X. Metod: Uppsatsen bygger på en kvantitativ metod med deduktiv ansats. Empirisk data har samlats in via en enkätundersökning och analyserats med hjälp av SPSS. Slutsats: Influencer marketing har en påverkan på konsumenters attityd och köpintention. Gen Z påverkas i större utsträckning. Exponeringpåverkar interaktiv attityd och förtroendeingivande köpintention hos främst hos Gen Z.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)