Offentlig upphandling och lokala företag : Hinder och möjligheter i upphandlingsprocessen för små lokala företag

Detta är en Master-uppsats från Umeå universitet/Företagsekonomi

Sammanfattning: Syfte: Trots att offentliga inköp är en potentiellt stor affärsmöjlighet för många företag är det få små- och medelstora företag som faktiskt deltar i offentlig upphandling. Studiens syfte är därför att undersöka vilka hinder och möjligheter som småföretagare respektive upphandlare upplever med offentlig upphandling. Utifrån detta formuleras en handlingsplan för hur lokala småföretag och upphandlande enheter gemensamt kan bidra till att öka småföretagares deltagande i offentliga upphandlingar. Metod: För att svara på forskningsfrågan hur lokala småföretagare och upphandlande enheter gemensamt kan arbeta för att öka småföretagares deltagande i offentliga upphandlingar har kvalitativa intervjuer genomförts med upphandlare och representanter för lokala småföretag. Resultat: Resultatet presenteras upphandlare och företagare var för sig, men bilden de ger av offentlig upphandling är samstämmig. Både upphandlare och företagare upplever att upphandlingsprocessen är krånglig och resurskrävande. Upphandlarna anger flertalet upplevda fördelar med att handla från lokala småföretag, medan företagarna upplever att det sällan tas hänsyn till exempelvis service och kvalitet i offentliga upphandlingar. Generellt upplever de en dålig kvalitet på upphandlingsarbetet, där upphandlarna uppger att de saknar de resurser som krävs och företagen vittnar om knapphändiga förfrågningsunderlag och brist på kunskap kring varan eller tjänsten som upphandlas. Slutsats: I tidigare studier har påpekats att de problem små- och medelstora företag upplever med offentlig upphandling uppmärksammades redan för tjugo år sedan, men att problemen trots det fortfarande är desamma. Resultatet från denna studie stödjer detta påstående, då många av de upplevda hindren och möjligheterna som anges är samstämmiga med tidigare forskning. Det praktiska bidraget i denna studie består i en handlingsplan för att öka samverkan mellan kommuner och småföretagare i syfte att öka de små, lokala företagens deltagande i offentliga upphandlingar. Handlingsplanen består av tre delar; att initiera en lokal samverkan, uppdatera upphandlingspolicyn samt utvärdera upphandlingsorganisationen. Begränsningar: Studien har genomförts inom ett geografiskt begränsat område och endast behandlat en del av offentlig sektor i och med sin inriktning på svenska kommuner. Eftersom en ny lagstiftning om offentlig upphandling trädde i kraft vid årsskiftet 2016/2017 har dess effekt inte kunnat beaktas i denna studie, då de erfarenheter respondenterna redogör för bygger på upphandlingar då äldre lagstiftning gällde. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)