”Chilla, det var bara en penna”. : En kvalitativ studie om lärares förhållningssätt till förbrukningsmaterial och arbete för elevernas resurssparande i skolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från

Sammanfattning: I enlighet med världens globala utmaning för hållbar utveckling, spelar skolan och lärares arbete en viktig roll för att eleverna ska utveckla ett proaktivt beteende gentemot miljön. Syftet med denna studie var att lära känna lärares förhållningssätt till förbrukningsmaterial och det resurssparande arbetet som lärare gör med syftemål att fostra eleverna till miljömedvetna människor. I studien används tre teoretiska utgångspunkter till att analysera lärares insatser, dessa är det socialkonstruktionistiska perspektivet, den sociokulturella traditionen och pragmatismen. Syftet undersöktes och besvarades genom två forskningsfrågor, vilka är Hur förbrukningsmaterial organiseras i lärares praktik samt På vilka sätt arbetar lärare med resurssparande som kan leda till att eleverna ska utveckla proaktivt miljöbeteende. Studien baseras på sex intervjuer med lärare på olika skolor. Resultaten redovisades och analyserades med hjälp av tematisk analys. Därvid hittades tre huvudteman, Förbrukningsmaterial som arbetsredskap, samt Resurssparande i relation till hållbarhet och resursspanade i relation till värdegrundsarbete, vilka tillsammans med undertemana (tillgänglighet, ekonomiskt perspektiv på förbrukningsmaterial, behov framför lärande, lärares resurssparande insatser och lärares syn på hållbarhet genom projekt och lärande) behandlar forskningsfrågorna. Studiens resultat visade att förbrukningsmaterial framför allt betraktas som arbetsredskap i lärandets tjänst och därför finns det inga begränsningar i tillgången på det i kommunala skolors mellanstadium. Praktiker kring förbrukningsmaterial beror på elevernas ålder, så ju äldre årskurser lärare undervisar i, desto hårdare regler gällande elevernas materialförbrukning kan ställas och desto större ansvar kan läggas på eleven i stället för på läraren. Vidare visade studien att samtal om skolans resurser brukar utgå från ett ekonomiskt perspektiv, fast hantering av elevernas ovarsamma beteende med förbrukningsmaterial behandlas med värdegrundsarbete. Ett meningsfullt resultat är att upptäcka och behandla problematiken bakom elevernas förstörande beteende i stället för att behandla utfallet. Parallellt med värdegrundsarbetet inkluderar lärare dessutom resurssparande insatser som kan främja elevernas uppfostran till miljömedvetna människor.   Studiens diskussion behandlade lärares resurssparande insatser i kontext av tidigare forskning. Dessutom behandlades och förstärktes i diskussionen insatsernas betydelse till att eleverna ska utveckla ett proaktivt miljöbeteende. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)