Lärares tankar om läxor : En intervjustudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan för lärande och kommunikation

Författare: Anna Wendahl; Madelen Pihl; [2008]

Nyckelord: grundskola; lärande; läxor;

Sammanfattning: Vi intresserar oss för debatten som förts, bland annat politiskt och i fackpress, gällande läxans vara eller inte vara samt varför läxor som begrepp är frånvarande i dagens styrdokument. Därför är syftet med vår undersökning att beskriva lärares tankar om läxor. Studien bygger på en kvalitativ ansats och baseras på sju intervjuer med lärare som arbetar i skolår 4 till 6. De frågeställningar som ligger till grund för vår studie är: Vad anser lärare att det finns för fördelar respektive nackdelar med att ge läxor? Hur och varför ger lärare läxor? Hur anser lärare att läxor påverkar elevers lärande? Av vilken anledning tror lärare att läxbegreppet inte tas upp i nuvarande styrdokument? Huvudresultaten i vår studie visar att alla sju lärarna ger läxor, men att de har olika uppfattningar om vad en läxa är och vad den innebär. Hur och varför de ger läxor är också något som skiljer dem åt. Lärarna ser både fördelar och nackdelar med att ge läxor. En fördel är att läxor ses som ett sätt att befästa kunskap, medan en nackdel är att elevernas olika hemförhållanden kan påverka läxläsningen. Inga av lärarna har reflekterat över varför läxbegreppet är frånvarande i den nuvarande läroplanen, men majoriteten tror att det handlar om en politisk fråga. Om läxor kan kopplas till lärande råder det delade meningar om. Några av dem tror att det kan ha en positiv inverkan medan några är osäkra. I stort sett är lärarna överens om att läxor inte är nödvändiga för att eleverna ska kunna nå kunskapsmålen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)