Kom igen nu Britt-Marie, va kreativ för f-n : En studie om hur projektdeltagare motiveras i en kreativ bransch

Detta är en Magister-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

Sammanfattning: Den här studien syftade till att utforska hur projektdeltagare som arbetar inom kommunikationsbyråer upplever att de blir motiverade. Genom en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer genomfördes sammanlagt nio intervjuer med projektdeltagare med varierande erfarenheter och ålder från olika och i vissa fall samma kommunikationsbyråer. Den insamlade data analyserades tematiskt och resulterade i tre övergripande teman. Första temat var Samhällsnyttig motivation som visade att projektdeltagare motiveras starkt av meningsfullheten i sina projekt och att den här motivationen var förankrad i ett holistiskt perspektiv. Det betonades att meningsfullheten inte bara handlade om deras egen roll och utförande, utan även om projektets övergripande syfte och mål. Andra temat, Tidsramarnas balans, diskuterade tidsramar och deadlines som framställdes som en dubbeltydig faktor, där dess påverkan på motivationen både hade en positiv och negativ effekt på projektdeltagarna beroende på individerna. Extern respons och uppmuntran var tredje temat där resultatet visade att erkännande och återkoppling, både internt och externt, var avgörande för att upprätthålla projektdeltagarnas motivation. Den här formen av feedback fungerade även som en morot för att utveckla deras kompetens och därigenom stärka deras motivation. Slutligen kunde den här studien dra slutsatsen att projektdeltagare känner sig mest motiverade när deras arbete upplevs som meningsfullt, får uppmärksamhet samt är inom en balanserad tidsram. Dessutom indikerade resultaten att mognad i rollen som projektdeltagare skapade en ökad självständighet och minskad beroende av yttre motivation, med en ökad inre motivation som följd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)