Datorprogram för elever med dyslexi : En systematisk litteraturstudie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: Syftet med den här studien har varit att undersöka vad det innebär för elever med dyslexi att få datorstödd undervisning och vilka förmågor eleverna utvecklar med datorprogrammen. Metoden som användes var en systematisk litteraturstudie där avhandlingar och artiklar tagits fram för att kunna svara på syftet och frågeställningen. Avhandlingarna och artiklarna har tagits fram genom sökningar i olika databaser med hjälp av sökord. Det framgick tidigt att ämnet för denna studie var ganska outforskat då det blev få träffar i sökandet. Detta gjorde att hela studien har blivit kortfattad. De datorprogram som undersöktes var framtagna för att utveckla elevernas fonologiska förmåga, den förmåga som de flesta dyslektiska elever behöver träna på. Endast en av avhandlingarna och artiklarna gav ett preliminärt svar om datorprogrammet i fråga kunde bidra till utveckling av elevernas läs- och skrivutveckling medan de andra datorprogrammen gav positiva resultat. Artiklar/avhandlingar visade att de undersökta datorprogrammen gav positiva resultat för eleverna med sämre ortografisk eller fonologisk förmåga som dyslektiska elever oftast har.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)