Sociala medier och dess betydelse för individens självkänsla och kroppsuppfattning

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Författare: Sara Sandberg; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sociala medier används överallt idag och människor är pressade att alltid vara tillgängliga. Bilder och andra uppdateringar gör det enkelt att göra sociala jämförelser. Forskning har visat att detta kan ha en negativ relation till självkänsla och kroppsuppfattning. Sammanlagt 105 personer (63 kvinnor, 40 män, 2 bortfall) i åldrarna 16-64 fick frivilligt svara på frågor av mätinstrumenten Body esteem scale for adolescents and adults och Rosenbergs self-esteem scale. Detta för att undersöka relationen mellan kroppsuppfattning, självkänsla och sociala medier och om det finns en skillnad beroende på kön och ålder. En hierarkisk regressionsanalys visade att det fanns ett positivt samband mellan självkänsla och kroppsuppfattning. En relation hittades mellan sociala medier och självkänsla, dock inte mellan kroppsuppfattning och sociala medier. Resultatet visade att kvinnor har en sämre kroppsuppfattning än män. Att undersöka hur individers användningssätt av sociala medier påverkar dessa variabler skulle kunna vara aktuellt för framtida forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)