Arbetsterapeuters erfarenheter av att arbeta med barn med autismspektrumtillstånd kopplat till skolrelaterade aktiviteter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Syfte: Studiens syfte var att beskriva arbetsterapeuters erfarenheter av arbete kopplat till skolrelaterade aktiviteter tillsammans med barn med autismspektrumtillstånd. Metod: Studien antog en kvalitativ ansats för att beskriva arbetsterapeuternas subjektiva upplevelser. Sju arbetsterapeuter intervjuades för att samla erfarenheter av att arbeta med barn med autismspektrumtillstånd (AST) kopplat till skolrelaterade aktiviteter. Insamlat material analyserades genom en kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Arbetsterapeuternas beskrivningar presenterades i resultatet under kategorierna; Förutsägbarhet underlättar utförandet av aktiviteter, Både fysisk och social miljö påverkar aktiviteter, Återhämtning, viktigt både hemma och i skolan samt Vuxenstöd och vikten av kunskap. Slutsats: Resultatet visade att arbetsterapeuterna arbetade tillsammans med barnen för att skapa struktur, förutsägbarhet, möjlighet till återhämtning samt en miljö som gynnade skolrelaterade aktiviteter. Resultatet visade även vikten av att informera, utbilda och ge tips till vuxna i barnens närhet, vuxenstödet är en viktig del i arbetet med barn med AST.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)