Kommunikation – En kreativ profession

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/JMK

Sammanfattning: Kommunikationsbranschens olika grepp för att profilera sig som kreativa och professionella är många. Denna uppsats studerar fem stycken stockholmsbaserade kommunikationsbyråer som alla har kunder inom kreativa näringar. Tre av byråerna är fullservicebyråer med brett tjänsteutbud och två av byråerna är renodlade PR-byråer. Den här uppsatsen undersöker hur kommunikationsbyråer kommunicerar ut sin organisationskultur genom sina hemsidor. Fokus ligger i att undersöka hur organisationskulturen inom organisationen framställs och profilerar en specifik identitet. Då materialet består av byråernas hemsida analyseras det med hjälp av kvalitativ innehållsanalys och verktygen för semiotisk och retorisk analys. Att studera hur organisationskulturen marknadsförs resulterar i en studie av relationen mellan den interna och externa kommunikationen. Det valda teoretiska ramverket som uppsatsen utgår ifrån är organisationskultur, varumärkesstrategi, profession samt begreppen fält, habitus och kapital. Det undersökningen kommer fram till genom analys och diskussion är hur de fullservice kommunikationsbyråer med en större kreativ strävan använder sig av personliga egenskaper hos sina medarbetare i profileringen av sin organisation. De renodlade PR-byråerna använder sig av till stor del av hierarkiska system och visuella grepp från kunderna i sin marknadsföring. Genom att sammankoppla resultatet med teorier för integrerad kommunikation och hur managers strävar efter att framställa en integrerad organisationskultur blir framställningen av medarbetare väldigt homogen. Detta kan även leda till att kommunikationsbyråerna skapar ett visst habitus för medarbetarna. Detta innebär att det riskeras att skapa beteendemönster för medarbetarna. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)