Uppdelat eller tillsammans? : En kvantitativ studie om hur gymnasieelever ser på nivåuppdelad och könsuppdelad undervisning i ämnet idrott och hälsa

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Uppsatsens syfte var att undersöka hur gymnasieelever ser på könsuppdelad och nivåindelad undervisning i idrott och hälsa. Frågorna som skulle besvaras var hur elevernas syn är på könsuppdelad och nivåindelad undervisning i stort samt om synen skiljer sig mellan kön, årskurs och egen upplevd ämneskompetens. En fråga berörde även vid vilka moment eleverna ville delas upp, under förutsättningar att de ville delas upp. För att undersöka detta skickades en enkät, gjord via verktyget Survey & Report, ut till två olika gymnasieskolor och 63 svar inkom. Resultatet blev att de flesta elever varken ville könsuppdela eller nivåindela klassen och att ytterst få alltid ville att en uppdelning skulle ske. De som ibland ville dela upp klassen menade att det var i mestadels simning en könsuppdelning borde ske, vilket tros bero på att flickor kan känna obehag att vara klädda i bara badkläder tillsammans med pojkar. En nivåindelning önskades oftast vid bollsporter vilket antas bero på att eleverna här kan ligga på väldigt olika nivå på grund av att bollsporter är vanliga aktiviteter på fritiden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)