”Ligger man på plussidan så klarar de av att bli tillsagda” : En kvalitativ studie om pedagogers arbete med elever som uppvisar externaliserande och internaliserande beteendesvårigheter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

Författare: Natalie Elofsson; Rebecca Ericsson; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning/Abstract: Elofsson, Natalie och Ericsson, Rebecca (2023). ”Ligger man på plussidan så klarar de av att bli tillsagda”- En kvalitativ studie om pedagogers arbete med elever som uppvisar externaliserande och internaliserande beteendesvårigheter. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. Förväntat kunskapsbidrag: Vårt examensarbete förväntas att bidra med kunskap om hur lärare och specialpedagoger/speciallärare identifierar samt ger stöd åt elever med externaliserande och internaliserande beteendesvårigheter samt relationens betydelse för elevernas skolgång. Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur lärare och specialpedagoger/speciallärare identifierar samt ger stöd åt elever som uppvisar externaliserande och internaliserande svårigheter som kan vara symptom på ADHD. Ytterligare ett syfte är att bidra med kunskap om relationens betydelse i mötet med elever som uppvisar externaliserande och internaliserande beteendesvårigheter. Våra frågeställningar är: -       Hur identifierar lärare och specialpedagoger/speciallärare symptom på olika typer av beteendesvårigheter?  -       Hur arbetar lärare och specialpedagoger/speciallärare med stöd och extra anpassningar för elever med symptom på beteendesvårigheter?  -       På vilket sätt anser lärarna och specialpedagogerna/specialläraren att beteendesvårigheter uttrycker sig hos flickor kontra pojkar? -       Hur betydelsefull är relationen mellan lärare och elever som uppvisar symptom på beteendesvårigheter, för elevernas skolgång? Teori: Vi kopplar vår studie till den symboliska interaktionismen som handlar om hur vi människor interagerar med varandra. Begrepp som används under symbolisk interaktionism är definitionen av situationen, social interaktion, tonvikt på aktivitet och nuet. Vi kopplar även vårt resultat till Scheffs teori om sociala band där vi använder oss av Aspelins kompetenser som förklaring till Scheffs teori om de tre olika delkompetenser som förklaras under begreppet relationskompetens. Dessa tre kompetenser är kommunikativ kompetens, differentieringskompetens och socioemotionell kompetens. Metod: Vi har använt oss av kvalitativ ansats och tematisk innehållsanalys där vi genomförde fem olika semistrukturerade intervjuer med fyra lärare, två specialpedagoger och en speciallärare. Två intervjuer var i par och resterande tre var enskilda. Resultat: Resultatet visar på att lärare och specialpedagoger/speciallärare identifierar elever med externaliserande och internaliserande beteendesvårigheter bland annat genom kartläggningar, strävan efter goda relationer till elever och ett nära samarbete med EHT. Stöd ges till alla elever med beteendesvårigheter, även om resultatet visar att stöd och anpassningar ges tidigare och oftare till elever med externaliserande beteendesvårigheter än till elever med internaliserande beteendesvårigheter. Specialpedagogiska implikationer: Som specialpedagog behöver man kunna handleda lärare och se till att de blir medvetna om hur externaliserande och internaliserande beteendesvårigheter kan visa sig samt att det är svårigheter som kan vara symptom på ADHD. Med den kunskapen som specialpedagoger besitter, kan vi genom handledning och stöttning, ge lärare rätt förutsättningar, arbetsmetoder och verktyg för att elever ska lyckas i skolan. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)