Beslutsprocess vid förvärv av jordbruksmark : intervjustudie med affärsrådgivare

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of People and Society

Sammanfattning: Jordbruksmark är en grundförutsättning för lantbruksföretag. De som bedriver djurproduktion behöver spridningsareal och foder. Växtodlingsföretagen behöver öka arealen för att kunna växa. Avståndet till ytterligare areal har stor betydelse om det är intressant eller ej. Det gör att jordbruksmark blir en begränsad resurs i områden med flera aktiva lantbrukare. Jordbruksmark är en långsiktig investering eftersom ekonomi och produktion kommer påverkas under lång tid framöver. Dock är det endast vid få tillfällen som en fastighet i närheten blir till salu, vilket gör det svårt att planera förvärv i förväg. Hur resonerar lantbrukare när intressanta fastigheter blir till salu och vilka är det som köper? Litteraturgenomgången berör beslutsprocessen och delarna strategi, personlighet, riskanalys och rådgivarens roll. Även intervjuerna använder samma rubriker för att kunna dra slutsatserna längre fram i arbetet. Det är sex affärsrådgivare som har intervjuats. De arbetar med ekonomisk rådgivning till lantbrukare samt är insatta i ämnet markförvärv. Personerna arbetar i olika delar av landet och är i varierande åldrar. Semistrukturerade intervjuer har genomförts via telefon. Intervjuerna har sammanfattats under fyra rubriker för att kunna jämföra svaren och dra slutsatser. Företagarens inställning till risk har konstaterats till den viktigaste faktorn om ett köp genomförs eller ej. Det förutsätter också att företagaren har tillräckligt kapital för att belåningen ska vara rimlig efter köpet. Vanligtvis äger de redan mark som är lågt belånad och kan använda den för att hålla nere den totala belåningsgraden. Kapitalbehovet gör att de flesta köpare är i 50 – 60 års åldern, då expanderar de fortfarande och har varit igång så länge att de är trygga i den befintliga produktionen. Rådgivarna tar fram kalkyler och underlag hur förvärvet kommer påverka företaget samtidigt som de fungerar som ett bollplank. Största risken som respondenterna anger är räntehöjningar. I princip alla vill köpa grannfastigheten, lantbrukare gillar helt enkelt att äga mark. Markköp kan vara en del i en strategi för ett långsiktigt företagande men kan lika gärna vara ett personligt mål. I de fallen är det viktigare med en strategi för att bygga kapital som kan användas när tillfället dyker upp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)