Medvetna val : Rosa, blått och allt däremellan

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Skolan har i uppdrag att aktivt och medvetet främja elevernas lika rättigheter oberoende av deras könstillhörighet samt att aktivt verka för jämställdhet. Det är därför av stor vikt att pedagoger reflekterar över vilka normer som framställs i skolan och hur det går att arbeta för att motarbeta reproduktion av dessa. Urval av barnlitteraturen är ett praktiskt exempel på detta. Det kan bidra huruvida eventuella normer uttrycks och befästs. I denna studie undersöks ifall barnböckerna Dags att sova av Camilla Brinck (Brinck, 2021) och Här kommer glassbilen av Arne Norlin (Norlin, 2021) reproducerar stereotypiska könsroller. Vidare undersöks om de utvalda bilderböckerna kan vara behjälpliga i ett undervisningssyfte för lågstadiebarn där genus och jämställdhet är i fokus. Bilderböckerna undersöks genom en kvalitativ innehållsanalys där några genusrelaterade detaljer analyseras. Forskning visar att små barn påverkas av genussystemet och pratar om hur exempelvis pojkar inte skulle kunna ha rosa kläder eller leka med dockor. Av den anledningen är det av stor vikt att pedagoger är medvetna om genusnormer och kan göra medvetna urval som gynnar elevernas förståelse inom ämnet. Forskning visar också att barnlitteraturen spelar en viktig roll i barns identitetsskapande. Bilderböckerna som analyseras reproducerar stereotypiska könsroller samtidigt som de också bryter normer. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)