En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av att hantera barns konflikter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka förskollärares beskrivningar av arbetet med barns konflikter. Konflikter mellan barnen är en del av deras vardag men att de behöver hanteras på ett konstruktivt sätt. Enligt Hakvoort (2020) har barns konflikter ökat i förskolan. Studien utgår från en kvalitativ ansats, vilket innebar ett metodval där tio semistrukturerade intervjuer genomfördes med förskollärare. För att analysera det empiriska materialet användes Cohens konfliktpyramid som teoretisk grund. Resultatet visar att förskollärarens roll är att stötta barnen och ge dem olika verktyg för att hantera konflikter på ett konstruktivt sätt. Vidare visa resultatet att konflikten mellan barnen uppstår när det finns utmaningar med kommunikationen. Ytterligare ett resultat är att förskollärare använder sig av olika strategier i förebyggande syfte, såsom att arbeta med värdegrund samt att med olika aktiviteter främja barnens samarbete. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)