”Ja du, mycket enkel text och mycket bilder” - Vilka läromedel används i nyanländas hem- och konsumentkunskap undervisning?

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Författare: Pierre Ingvarsson; [2015-08-10]

Nyckelord: Nyanlända; Hem- och konsumentkunskap; Läromedel;

Sammanfattning: När elever möter den svenska skolan utan att kunna språket kan undervisningen bli nästintill obegriplig. Ett bra läromedel kan ge nyanlända elever ökad förståelse om vad undervisningen handlar om. Syftet med denna studie är att belysa det läromedel lärare väljer som nyanlända elever ska möta i ämnet hem- och konsumentkunskap. Hur skaffar sig lärarna detta läromedel och hur använder lärarna detta läromedel i undervisningen. Metoderna som har används är tre semistrukturerade intervjuer och två observationer. Analysen av det empiriska materialet har gjorts genom transkribering och kodning. Intervjuerna visade att omhändertagandet av nyanlända elever såg olika ut på skolorna, en skola använda förberedelseklass medan de andra placerade eleverna i de ordinarie klasserna direkt. Läromedlet de nyanlända eleverna möte under lektionerna var för det mesta egen skapat eller individanpassat av läraren, då det inte fanns något färdigt läromedel tillgängligt. Lärarna ansåg att ett läromedel med enkel text och kompletterande bilder fungerade bäst i undervisningen. Under de praktiska momenten i undervisningen användes både traditionella textrecept och bildrecept. Motiveringen av användandet av de olika recept typerna var att textrecept även hjälper eleverna att lära sig svenska medan bildrecepten underlättar för eleverna i köken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)