En litteraturstudie om orsakerna till den ojämna könsfördelningen på gymnasieskolans teknikprogram

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: I detta arbete undersöker vi vilka bakomliggande orsaker som ger upphov till att så få flickor väljer att gå på gymnasiets teknikprogram. Vi undersöker även hur framtida teknikundervisning på gymnasieskolan kan utformas för att bli mer attraktiv för flickor. Arbetet är en litteraturstudie baserad på artiklar från databaserna ERIC, Academic Search Elite samt Teacher Reference Center. Resultaten visar att den ojämna könsfördelningens bakomliggande orsaker kommer från könsstereotyper i tidig ålder samt understimulerat teknikintresse i skolan. Stöd och uppmuntran från lärare lyser ofta med sin frånvaro och eventuella karriärvägar presenteras först vid inträde i gymnasiet. Den framtida undervisningen för flickor måste belysa sitt innehåll på mer realistiska sätt. Könsmönster behöver diskuteras och eleverna måste få komma till tals betydligt mer än idag. Vissa miljöfaktorer har dessutom en hög påverkan på flickor och detta måste läraren beakta för att kunna erbjuda en mer attraktiv teknikundervisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)