"Det är alltid: här kommer en mall, den ska ni använda, och då gör man det" : En studie av riktlinjer och förskollärares upppfattningar om utvecklingssamtal

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Sammanfattning Syftet med vår studie var att undersöka vilket innehåll som lyfts fram i utvecklingssamtalen, dels utifrån de riktlinjer och mallar som finns, dels vad enskilda förskollärare betonar som betydelsefullt. I vår studie använde vi oss av semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. Våra analyser gjordes på intervjuerna, men även på dokumentet Riktlinjer för förskolans utvecklingssamtal som används av de kommunala förskolorna inom en kommun i Sverige. Frågan gällande plattformen Unikum och dokumentationen på plattformen fångade vårt intresse, vilket gjorde att vi valde att inkludera detta i studien. Vår teoretiska utgångspunkt för studien har varit ett fenomenologiskt perspektiv. Ett av de centrala begreppen inom teorin är essenser. Detta ligger till grund för vår studie genom att analysen bygger på begreppet. Det huvudsakliga resultatet av vår studie visar att det sker en styrning i relation till vad riktlinjerna poängterar och hur förskollärarna väljer att följa riktlinjerna. Ingen av förskollärarna har medgett att de gått ifrån mallen helt, utan de berättar att de håller sig relativt nära mallen när de genomför utvecklingssamtal. Mallen fylls i av förskollärarna som där med styr innehållet i samtalet. Vårdnadshavarna har ett begränsat utrymme utifrån mallen. Förskollärarna menar att samtalet kan kännas som en monolog och inte en dialog och att det utifrån detta finns en risk att det inte blir ett flyt i samtalet. Plattformen Unikum nämndes i flera intervjuer och det är där utvecklingssamtalen kommer att publiceras. En av slutsatserna utifrån vår studie är att utvecklingssamtalet bidrar till en styrning och granskning av förskolan, vilket bekräftar den tidigare forskningen. En annan slutsats är att vårdnadshavare är mer intresserade av att lyfta frågor kopplade till omsorg under utvecklingssamtalet än av att samtala om lärande. Detta bekräftas också av den tidigare forskningen. Vår studie visar att dokumentationen av utvecklingssamtalet ska hanteras varsamt och raderas enligt riktlinjerna, detta går ej att genomföra på samma sätt när Unikum används. Detta bidrar med ett skäl till att revidera riktlinjerna för att de skall fungera tillsammans med plattformen Unikum.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)