Den fysiska miljön där egenstudier sker : Hur kan produktdesign hindra studenten från att uppleva mänskliga distraktioner?

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

Sammanfattning: Att uppleva distraktioner under studerandet är ett hinder mot både koncentrationen och inlärningsprocessen. Med insikt från målgruppen (Med hjälp av intervjuer och en observation) har projektets problemställning riktat sig till att fokusera på distraktioner som orsakas av andra människor vilket kan ske både visuellt och auditivt. Genom ett användarcentrerat designperspektiv har frågeställningen ‘’Hur kan man genom design underlätta fokus genom att hindra distraktioner för universitetsstudenter under generella egenstudier?’’ undersökts. I designprocessen har även målgruppens åsikter och medverkan utformat slutkonceptet och resultatet av studien är designförslaget ‘’Studietältet’’. Studiens kunskapsbidrag ligger i arbetsprocessen: hur man hanterar olika åsikter och preferenser inom användarcentrerade metoder. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)