Sökning: "arts and crafts curriculum"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden arts and crafts curriculum.

  1. 1. Debatten om slöjd - Hur professioner och vårdnadshavare inom skolan förhåller sig till slöjdämnets plats och status

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Ann-Kristin Sturesson; [2022-05-16]
    Nyckelord :crafts; the craft debate; arts and crafts curriculum; compulsory subjects;

    Sammanfattning : In the Swedish school, students study 17 compulsory subjects, crafts (wood, metal and textiles) being one of these subjects. This compulsory subject is under debate. The debate has been ongoing for some time in varying strengths, in different contexts, especially in the media. LÄS MER

  2. 2. Teckningsrevolt : Förändringsprocesser i teckningsundervisning med 68-vågen på Konstfack

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Marie Nordin; [2018]
    Nyckelord :Drawing; 68 movement; Revolt; History of Visual Arts Education; Governmentality; Eventalization; Teckning; 68-rörelsen; Revolt; Bildpedagogisk historia; Styrningsmentalitet; Eventalisering;

    Sammanfattning : This study takes its starting point in a shift identified at the Teacher Institute of Drawing (Teckningslärarinstitutet - TI) within the Konstfack School of arts and crafts in Stockholm at the time of the wave of radicalism that took place in about 1968. Changes in the drawing instruction at TI have been examined through interviews with former students at the institute, student fanzines and archive materials relating to the restructuring of the Konstfack School during the 1960s. LÄS MER

  3. 3. Att förmedla ett hantverk : – ett examensarbete om görande, kunskapsfilosofi och (visionärt) mångfaldsarbete inom trähantverk

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Carl Malmsten - furniture studies

    Författare :Theo Rosengren; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Mitt arbete handlar om hur hantverk, trähantverk i synnerhet, behöver en injektion av nya perspektiv för att inte stagnera i framtiden. Projektet handlar om att skapa en lärandesituation/kunskapsmiljö och möte med nästkommande generation hantverkare. LÄS MER