Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. MEDBORGARIDEAL I UPL 1919 OCH I GENTILES REFORM : En kontrastiv studie om medborgarideal vid 1920-talet i Sverige och i Italien

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Chiara Maso; [2023]
    Nyckelord :medborgarideal; UPL1919; Gentiles reform; diskursanalys; utbildningsfunktioner; utbildningsdokument;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka medborgaridealen i svenska och italienska utbildningsdokument vid 1920-talet. Arbetet beskriver vidare vilka medborgares förmågor som kan kopplas till OECDs kognitiva och sociala förmågor. Slutligen synliggörs var tyngdpunkter ligger enligt Biestas utbildningsfunktioner. LÄS MER

  2. 2. Läroboksanalys med fokus på utvecklandet av oral och auditiv förmåga

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Daniel Forsaeus; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Den kommunikativa kompetensen, som väldigt förenklat innebär förmågan att kunna kommunicera på ett naturligt sätt, är ett nyckelkoncept i dagens kursplaner i moderna språk. Kursplanerna lägger tyngdpunkten på det muntliga, på att kunna samtala och därmed bör oral och auditiv förmåga stå i centrum i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Barn kan säga allt själva genom lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Charlotte Bjernryd; Madelaine Friberg; [2007]
    Nyckelord :lek; utveckling; lärande; kreativt lärande;

    Sammanfattning : I vårt arbete belyser vi hur två kommunala skolor i Perugia, Italien, tar tillvara på leken som ett redskap/metod inom undervisning. Vi har tagit del av vad som står i den italienska läroplanen om lek och hur de lärarstuderande upplever att lärarutbildningen i Perugia ställer sig till lek som en del av barns lärande. LÄS MER