Lärares uppfattningar om differentiering i matematikundervisningen i helklass : En intervjustudie med åtta matematiklärare på låg- och mellanstadiet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka matematiklärares uppfattningar av utmaningar för differentieringen av undervisningen i helklass samt erfarenheter av att utforma undervisningen så att den tillgodoser alla elevers behov. För att svara på studiens syfte har vi valt en kvalitativ forskningsansats. Datainsamlingen genomfördes med åtta semistrukturerade intervjuer av verksamma matematiklärare i årskurs ett till sex. För att tematisera det insamlade datamaterialet användes en kvalitativ tematisk analys som genomsyrades av det sociokulturella perspektivet. Även ledning och stimulans har varit en central utgångspunkt. Studien resulterade i fyra teman: utmaningar med differentierad undervisning i helklass, möjligheter med differentierad undervisning i helklass, pedagogisk och social lärmiljö samt fysisk lärmiljö. Studiens slutsats är att lärarna har en medvetenhet om alla elevers olikheter och försöker utforma en undervisning efter alla elevers olika behov. Förändringar inom skolans organisation på olika nivåer kan göra skillnad för en positiv utveckling för den enskilde eleven.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)