Nu har du tid att studera - En studie om notifikationers påverkan på inter-time

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

Sammanfattning: Många universitetsstudenter reser kollektivt till skolan, och under sin tid i kollektivtrafiken är det många som spenderar sin tid genom att använda sin smartphone. Flera använder den då för att kolla sociala medier, lyssna på musik eller bara fördriva tid. Detta är något som är väldigt intressant då många inte inser att de har en tid här som de kan utnyttja till att få saker gjort. Därför undersöker denna studie i vilken utsträckning notifikationer i smartphones kan fungera som ett hjälpmedel för universitetsstudenter att utnyttja inter-time; tillika sin restid, på ett effektivare sätt med avseende på deras egna studier. Studien genomfördes under en vecka och bestod av en inledande enkät, en testperiod med notifikationer, samt en avslutande enkät. Under testperioden mottog deltagarna notifikationer varje dag under fem dagar samt förde dagbok under periodens tre sista dagar. Notifikationerna var platsbaserade och innehöll en uppmaning om att studera. Studiens resultat visade att ingen av deltagarna följde notifikationernas uppmaning. Vidare visade det sig att åsikten och upplevelsen av notifikationerna varierade brett mellan deltagarna, med enstaka svar om att notifikationerna var välskrivna, destruktiva, bra, tydliga, ensidiga, hjälpsamma, motiverande, repetitiva. Tre deltagare ansåg notifikationerna som störande. Orsakerna till detta resultat berodde till stor del att deltagarna hade olika syn på sin inter-time och vad de helst gjorde under denna tid, samt att ingen av deltagarna såg sin smartphone som ett användbart hjälpmedel i deras studier. Vidare är slutsatsen för denna studie att för att notifikationerna ska påverka deltagarnas utnyttjande av sin inter-time behöver notifikationerna vara individuellt anpassade till varje deltagares schema samt preferenser. En annan intressant aspekt var att deltagarna inte såg sin smartphone som ett studieverktyg, trots att de var Medieteknikstudenter och alltså är vana att använda sin smartphone.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)