Ambulanspersonals upplevelse av att delta i etiska ronder med inriktning på vård av äldre : - En kvalitativ innehållsanalys av ambulanspersonalens erfarenheter

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

Sammanfattning: Bakgrund: Ambulansens uppdrag har utvecklats och numer bedrivs bland annat avancerad vård. Den äldre befolkningen ökar vilket även speglar ambulansuppdragen. Den äldre befolkningen kan vid sjukdom eller på grund av åldrande ha en nedsatt beslutsförmåga, vilket gör dessa bedömningar svårare. För att bemöta de äldre i ambulanssjukvården behöver den etiska kompetensen synliggöras. Ett sätt att belysa etiken och det etiska arbetsklimatet är genom etikronder. Syfte: Beskriva ambulanspersonalens erfarenheter av etikronder beträffande vård av äldre inom ambulanssjukvården.  Metod: Kvalitativ intervjustudie med induktiv ansats. Deltagare rekryterades utifrån de som deltagit i etikronder, den insamlade data analyserades med hjälp av Erlingsson och Brysiewicz (2017) kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Resultatet resulterade i två teman; ”trygg och öppen atmosfär under etikronden”, vilken innehåller beskrivningar av olika aspekter av faktorer som bidrog till upplevelsen av etikronden, och ”etikrondens avtryck på både personlig och kollegial nivå”, vilken innehåller tankar, reflektioner och resultat som har kommit efter att ha deltagit i etikronder. Slutsats: Etikronder är en positiv upplevelse, med en moderator som lederdiskussionen framåt i ett öppet klimat synliggörs etiska dilemman. Detta hjälper ambulanspersonal att hantera etiska svårigheter och den etiska kompetensen förbättras, en ökad trygghet i bedömningar av patienter upplevs. Detta kan leda till att vården av de äldre patienterna blir mer anpassad och att den moraliska stressen minskar hos ambulanspersonal. För att fortsätta denna utveckling efterfrågas etikronder mer regelbundet och att alla på arbetsplatsen ska delta. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)