Ett avgörande val för framtiden? : Faktorer som påverkar grundskoleelevers val mellan högskole- och yrkesförberedande gymnasieprogram

Detta är en M1-uppsats från Barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning (BUSV)

Författare: Lisbeth Denian; Marina Johansson; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: En ny gymnasiereform har trätt i kraft under hösten 2011och syftet med den nya gymnasiereformen var att öka statusen och kvaliteten på de yrkesförberedande programmen. Det har också skett en förändring i behörighetskraven vilket betyder att det är större skillnader mellan högskole- och yrkesförberedande program. Valet mellan högskole- och yrkesförberedandeprogram kan därmed bli avgörande för framtida universitetsstudier. Vi har undersökt betydelsen av studie- och yrkesvägledningen där faktorer som styr utfallet av den direkta kontakten av studie- och yrkesvägledningen redovisas. Vårt resultat visar att den nya gymnasiereformen 2011 har påverkat elevernas val mellan högskole- och yrkesförberedande program. Eleverna tänker emellertid inte på samma sätt som regeringen utan är mer strategiska i sitt gymnasieval. De väljer hellre ett högskoleförberedande program för att inte begränsa sina framtida studie- och yrkesmöjligheter. Dessutom visar studien att flickor och pojkar väljer efter olika kriterier. Faktorer som socioekonomisk bakgrund, omgivning, stöd av föräldrar, skolans personal och studie- och yrkesvägledningen är några påverkansfaktorer som vi presenterar i vårt resultat. I jämförelse med tidigare forskning ser vi flera samband i vårt resultat.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)