Maskininlärningsklassificering av fordonsstatus för minskade reparationskostnader och avbrott inom kollektivtrafiken : Applicering av Random Forest-klassificering på fordonssignaler

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Datavetenskap

Sammanfattning: I takt med att den moderna och datadrivna världen fortsätter att utvecklas, så väljer många instutitioner och företag att göra en ansats att kapitalisera på dessa entiters egna strömmar av data. Parallellt med denna utveckling söker en än mer globaliserad värld efter sätt att förena en ökande befolkning och större behov av att röra sig flexibelt genom moderna städer med ett trängande behov av att mildra den klimatskada som denna mobilitet medför. Framtiden för kollektivtrafik står som potentiell lösning i gränssnittet mellan dessa två trender och det går därmed att se många fördelar med att tillåta en maskininlärningsalgoritm att finna tidigare osedda mönster och hinder i den dagliga verksamheten. Denna studie utforskar om en på historisk data tränad klassificeringsmodell av typen Random Forest kan användas för att förutspå och förebygga driftstopp i kollektivtrafiken till följd av reparationsbehov hos fordonen. Implementationen av modellen resulterade i en accuracy på 63,1% och en recall på 59,9%. Slutsatsen från undersökningen blir därmed att det finns inneboende potential i metoden, även om det krävs en ökning i kvalitet och bredd på signaldata för att höja effektiviteten i modellen. Detta implicerar, givet ytterligare forskning och förbättring av intern datahantering, att en Random Forest-modell kan ha en kommersiellt mätbar relevans sett till driftstopp och reparationskostnader.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)