Hur används skolbibliotek? : En jämförande undersökning om skolbibliotekets användning i två grundskolor

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Genom en kvalitativ studie via semistrukturerade intervjuer med rektorer och observationer av skolbibliotek har vi jämfört två skolors skolbibliotek i Mellansverige. Genom att kategorisera och tolka kunde vi analysera resultatet. Det som skilde sig från respektive skola var synen på skollagens utformning gällande skolbibliotek då en rektor ansåg att den var tillräcklig och den andra kunde se fördelar med ett förtydligande av skollagen. En annan aspekt var organisation och ansvar där en rektor hade mer översikt och var mer involverad i skolbibliotekets verksamhet än den andra rektorn. Den tredje aspekten var den pedagogiska verksamheten hos skolbiblioteket. Där visade en skola större ambitioner och tydliga visioner för framtiden med fler pedagogiska aktiviteter utanför skolbibliotekets väggar. Den andra skolan visade en mer traditionell syn på skolbibliotek som en lokal man endast hade högläsning i och lånade böcker från.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)