En kvalitativ studie om konflikter och kontroversiella samtal i religionskunskapens klassrum 

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

Sammanfattning: Avsikten med vårt arbete har varit att undersöka hur lärare upplever, hanterar och förebygger konflikter och skapar en god undervisning i religionsklassrummet. Vi vill skapa en större förståelse för hur lärare tänker och agerar kring kontroversiella samtal och konflikter i klassrummet. För att komma fram till deras upplevelser och erfarenheter intervjuade vi sex religionskunskapslärare på högstadiet. Utifrån intervjuerna kan vi se att lärarna arbetade liknande när det gäller strategier och tillvägagångssätt. De hade också en liknande syn på hur kontroversiella samtal ska främjas till något av godo och hur de ser på konfliktlösning i religionsklassrummet. Vår undersökning kom fram till att konflikter och kontroversiella samtal hanteras och förebyggs genom auktoritet, strukturer och goda relationer. Det tillsammans med ett gott samarbete och en god kommunikation bidrar till att främja ett gott klassrumsklimat som eftersträvas. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)