Sökning: "kroppsmedvetenhet i Förskolan"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden kroppsmedvetenhet i Förskolan.

  1. 1. Dansens roll i förskolan : En studie om verksamma förskollärares erfarenheter och förhållningssätt till att arbeta med dans som lärprocess i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Theresa Långkvist; [2021]
    Nyckelord :dance; preschool; learning; preschool teachers experience; and approach; dans; förskola; lärande och utveckling; förskollärares erfarenhet och förhållningssätt;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate the experiences and attitudes of preschool teachers towards work with dance as a learning process. The questions asked to answer the purpose were: How do active preschool teachers work with dance as a learning process in preschool? According to active preschool teachers, what is the purpose of working with dance as a learning process in preschool? What factors or reasons do active preschool teachers believe are behind the choices that are made regarding the work with dance as a learning process in preschool? The ambition is that the survey will contribute with knowledge and understanding of the role of dance in preschools today and that it will provide inspiration for the development of dance in the activities. LÄS MER

  2. 2. Barnyogans plats i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärarens syn på barnyoga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Hanna Rydeberg; [2020]
    Nyckelord :barnyoga; yoga; välbefinnande; hälsa;

    Sammanfattning : Studien syftar till att ta reda på vad förskollärare anser om att använda barnyoga i förskolan samt bidra med kunskap om barnyoga och dess effekter. Anledningen till detta syfte är att det idag pågår flera diskussioner om yoga. Flera av dessa diskussioner handlar om ifall yoga ses som religiöst eller inte. LÄS MER

  3. 3. Dans i förskolan : Pedagogers förhållningssätt till dans och rörelse som pedagogiskt verktyg för de yngsta barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Julia Wärme; [2016]
    Nyckelord :Dance Prechool Children Educational tool; Dans Förskola Barn Pedagogiskt verktyg;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to examine how preschool teachers relate to dancing with the youngest children in preschool. As the method I used questions sent by mail to the six selected preschool teachers. The questions were answered by the preschool teachers as a bit shorter written stories that followed throughout each question. LÄS MER

  4. 4. Musik - ett didaktiskt redskap för barns lärande och utveckling? En undersökning om pedagogers inställning till att arbeta med musik i förskolan.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Annika Blomqvist; Linda Wennerström; [2009]
    Nyckelord :Musik; lärande; utveckling; förskolan; didaktik; p;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Denna undersökning tar reda på hurpedagoger i de kommunala förskolorna i Göteborg ser på och har förinställning till musik. Syftet är också att ta reda på vilken betydelsepedagogerna anser att musiken har för barns lärande och utveckling.Kvalitativa intervjuer är metoden som använts för studien. LÄS MER

  5. 5. Let´s Dance : För att utveckla motoriken?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Sarah Lindh; [2008]
    Nyckelord :dancing; motoric activity; movemnet; play; dans; motorik; rörelse; lek;

    Sammanfattning : Abstract Dancing and the body`s ability to express itself has been an interest of mine for a long time. For that reason I would like to find out more on how you as a pedagogue can work with dancing as a way to develop motoric activity. LÄS MER