Barnyogans plats i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärarens syn på barnyoga

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Författare: Hanna Rydeberg; [2020]

Nyckelord: barnyoga; yoga; välbefinnande; hälsa;

Sammanfattning: Studien syftar till att ta reda på vad förskollärare anser om att använda barnyoga i förskolan samt bidra med kunskap om barnyoga och dess effekter. Anledningen till detta syfte är att det idag pågår flera diskussioner om yoga. Flera av dessa diskussioner handlar om ifall yoga ses som religiöst eller inte. Data samlades in genom en intervjustudie där tio förskollärare deltog. Resultatet visar att förskollärare idag har en positiv inställning till barnyoga och flera av förskollärarna anser att motståndet som barnyoga och yoga får beror på okunskap. Förskollärarna gör skillnad på yoga och barnyoga. De uttrycker att barnyoga är mer lekfullt och har ett annat fokus på andningen än vad yoga har. De anser också att vårdnadshavare också borde förstå denna skillnaden. Genom en tydlig kommunikation med vårdnadshavarna hoppas förskollärarna att de kan öka kunskapen kring vad barnyoga är samt vilka effekter det kan ha på barnen. Effekter som förskollärarna uttrycker är ökad koncentration, kroppsmedvetenhet och ett lugn hos barnen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)