”Jag tror inte de är som alla andra”

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Denna studie syftar till att fråga om och lyssna till barns berättelser om sina lärare i fritidshem, vad de värderar och huruvida deras behov blir bemötta. Studien tar en teoretisk utgångspunkt i barnsyn, barns behov samt barns perspektiv. Frågeställningar som presenteras är följande: Vad värderar barn hos sina lärare i fritidshemmet? Vilka behov uttrycker barn att de har av sina lärare? De metoder som används är kvalitativa, semistrukturerade intervjuer. Åtta intervjuer genomfördes på två skolor, med barn i åldrarna 8–11 år. Analysen av datainsamlingen sorterades, reducerades och tematiserades till följande teman: önskvärda lärarkvaliteter, barns behov av sina lärare samt icke önskvärda lärarkvaliteter. Dessa teman presenteras tillsammans med barnens röster, där vi tolkar resultaten utifrån tidigare forskning och teori. Resultaten visar att barn värderar engagerade, inkännande och omsorgsfulla lärare med ett tydligt ledarskap. Lärare som tar sig an eleven som individ och i dennes intressen och utövande. Studiens unika bidrag lyfter att barn känner tillit till sina lärare för att de besitter en professionell kompetens, där lärares tystnadsplikt stärker elevens förtroende till lärare och skolan. Ytterligare en aspekt som betonas i studien, är att barn känner beskydd från sin lärare, om denne visar omsorg gentemot barnets vän. Denna studie behövs för att det saknas forskning som tar utgångspunkt i barns perspektiv på fritidshemmet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)