Utemiljö som lärmiljö i fritidshemmet.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka hur utomhusmiljön betraktas som lärmiljö av lärare på fritidshem, samt om lärarna beskriver att lärmiljön utomhus främjar elevernas lärande och välmående genom social interaktion. Studiens undersökning ska även se vilket lärande som medieras i utemiljön enligt lärarnas beskrivningar. Studiens syfte var även att undersöka vilka förutsättningar som ges för ett utomhuspedagogiskt arbete. För att nå studiens syfte har vi utgått från följande frågeställningar: ● Hur beskriver lärare utomhusmiljön som en lärandemiljö i fritidshemmet? ● Hur beskriver lärarna att elevernas välmående påverkas av lärmiljön utomhus i fritidshemmet? ● Vilka möjligheter och eventuella begränsningar upplever lärare i fritidshem av utomhuspedagogiskt arbete? Studiens teorianknytningar knyts an till olika begrepp från det sociokulturella perspektivet, situerat lärande och KASAM som kopplas samman till resultat och diskussion. Studien tar sin grund i kvalitativa semistrukturerade intervjuer med sex lärare verksamma i fritidshem och en biträdande rektor. Fem av intervjuerna har genomförts digitalt via Teams och resten genomförts fysiskt. Alla intervjuer har spelats in och transkriberats för att sedan kunna analyseras. Den insamlade empirin har analyserats och sorterats i olika teman för att förtydliga studiens resultat. Lärarna i studien beskriver utemiljön på fritidshemmet som en lärmiljö med många fördelar. Huvudresultaten i studien visar att elevernas lek och spel samt den fysiska aktiviteten i utemiljön är av stor vikt för fritidshemmet. Övriga kategorier som framkommit är känsla av sammanhang och platsens betydelse samt lärandet i utomhusmiljön. De begränsningarna som framkommit i studien och som lärarna upplever är otillräckliga personalresurser, dåligt väder, oengagerade elever, oengagerad personal och tidsbrist för planering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)