Redesign av kurslitteratur utifrån tillgänglighetsprinciper : Att öka läsförståelsen för studenter

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

Författare: Lina Elmebro; Emelie Lindblom; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I eftergymnasiala studier är det väsentligt för studenter att förstå och bearbeta innehållet i kurslitteratur. I och med att många studenter idag upplever svårigheter gällande detta undersöker denna studie hur kurslitteratur kan designas utifrån etablerade tillgänglighetsprinciper för att öka läsförståelsen. För att uppnå syftet har tillgänglighetsprinciperna översatts till designprinciper och utifrån dessa har ett kapitel ur en bok om ekologi redesignats. För att kunna tillmötesgå läsarens behov har designarbetet utgått ifrån Arvolas an-vändarcentrerade designprocess. Genom att värdera designprototypen med hjälp av en värderingsmatris har följsamheten till WCAG och McKnights tillgänglighetsprinciper kunnat säkerställas. Ett användartest genomfördes både före- och efter redesignen vilket resulterade i kvalitativa- och kvantitativa data som analyserades och jämfördes för att avgöra skillnaderna mellan de två sätten att formge kurslitteratur i relation läsförståelsen. Resultatet visar att WCAG och McKnights tillgänglighetsprinciper kan ge värdefullt stöd till inlärning när de översätts till designprinciper och därmed ges ökade förutsättningar för läsaren att nyttja sina personliga kunskaper varpå förståelsen ökar. Med ett begränsat antal deltagare i studien vars individuella förmågor skiljer sig åt är det däremot svårt att generalisera resultatet bortom studiens deltagare. För att ordentligt kunna ge svar på studiens syfte skulle ursprungsdesignen respektive redesign behöva testats i en faktisk undervisningsmiljö och under en längre period där skillnaderna mellan två större undervisningsgrupper kan mätas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)