Maktrelationer i barns lek - En kvalitativ studie om barns interaktion och strategier för maktutövning i lek.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Enligt läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) ska barn få förutsättningar till att fungera i grupp, där de ska få möjlighet att träna på att samarbeta och ta ansvar för gemensamma regler i leken. I relation till detta vill vi undersöka hur detta sätts på spel i barns lek och hur asymmetriska relationer också är del av vardagen på förskolan. Syftet är att studera hur barn använder och hur makt kommer till uttryck i interaktion med andra i den fria leken. Studien syftar även till att få syn på vilka olika strategier barn använder i sådana situationer för att påverka sin situation i leken, med fokus på de förhandlingar som sker när någon vill ta sig in i pågående lek. Studien är baserad på en kvalitativ metod där videoobservationer av olika aktiviteter i barns fria lek genomfördes på två förskolor. Analysen i studien utgår ifrån ett sociokulturellt och interaktionistiskt perspektiv av hur maktrelationer skapas genom och i kommunikativa handlingar i barns lek. Frågeställningarna som ligger till grund för studien är följande: Hur blir makt synlig i barns relationer och hur förhandlas makt i barns lek? Vilka strategier använder barn för att interagera och påverka lekens innehåll i relation till vilka som ska få vara med eller inte? Resultatet visar att makt blir synligt när barn genom olika strategier exkluderar andra för att skydda sin lek. Makten förhandlas när barn ändrar lekramarna för att förbättra och försvara sin position i leken för att upprätthålla lekens mening. Barnen använder flera kommunikationsmedel där kroppsliga handlingar, blickar och gester samverkar och utgör en stor del av kommunikationen. Två av situationerna visar hur ett specifikt barn aktivt utesluts eller tilldelas en mindre betydande roll. Detta ställer krav på pedagoger att arbeta med hela gruppen så att specifika barn inte utesluts återkommande över tid.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)