En kvalitativ studie om pojkars upplevelse av välbefinnande

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Studiens syfte var att undersöka hur tonåriga pojkar (årskurs 1 på gymnasiet) beskriver och upplever välbefinnande, vilken roll olika faktorer spelar för deras välbefinnande och vilka strategier de själva erfarit kan hjälpa dem vid utmanande situationer. Detta undersöktes genom semistrukturerade intervjuer med nio pojkar från en gymnasieskola. Materialet kodades och analyserades med Interpretative Phenomenological Analysis (IPA) som metodologisk ansats. Enligt pojkarna handlar välbefinnande om närvaro av positiva affekter, positiva sociala relationer, trygghet och säkerhet. Resultaten visar vidare att autonomi, det sociala livet och skolprestation spelar stor roll som främjande faktorer för pojkars välbefinnande medan de faktorer som spelade störst roll som hämmande vad gäller välbefinnande var krav och förväntningar från andra och skolrelaterad stress. Dessutom framkom strategier som informanterna använder sig av för att hantera stress och negativa känslor, vilket var både problemfokuserad och emotionsfokuserad coping.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)