Slappna av i väntrummet : En studie om hur produktdesign kan stötta patienter i väntrummet innan en gynekologisk cellprovtagning

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

Sammanfattning: Att gå på en gynekologisk cellprovtagning är något flera kvinnor tycker är obekvämt. Det upplevs som ett oroligt och obehagligt möte. Studien undersöker därför följande frågeställning; Hur kan produktdesign stötta en stressad/oroad patient i ett väntrum inför en cellprovtagning? Syftet för studien är att förbättra kvinnors väntrums-upplevelser inom kvinnlig vård samt undersöka hur designmetoder och produktdesign kan bidra till framtagandet av en produkt som lindrar användarens stress och orosnivåer i väntrummet inför cellprovtagning. Studien förhåller sig till ett användarcentrerat förhållningssätt som riktar sig till att designa för användaren. Även co-design tillämpas där användaren och designern samarbetar under delar av designprocessen. Denna studies användare är kvinnor i åldern 23–30 år som gör sina första cellprovsbesök.  För att undersöka studiens frågeställning samlades kvalitativ information genom en expertintervju, intervjuer med användaren och workshops med användaren. Dessa metoder analyserades och resulterade i önskemål på fysiska attribut i produkten. Delar av önskemålen togs med i beslut senare i designprocessen. Användarnas problem definierades i metoden Problem Definition. De problem som användarna angav i Problem Definition var att komforten i väntrummet är bristande, väntetiden är oviss samt rastlöshet i väntrummet. Metoden Problem Definition blir studiens grundställning i designprocessen där beslut tas utifrån att lösa de nyssnämnda problemen. Designprocessen bestod främst utav brainstorming, brainwriting och två delar av skissande och prototypande där slutkonceptet framställdes. Studiens frågeställning besvaras genom framtagandet av en interaktiv stol. Stolen syftar till att höja komforten i väntrummet samt uppmuntra till interaktion med användaren och därmed bidra till minskad stress och oro. Interaktionen sker genom att användaren gungar eller vaggar upp och ner när den sitter ner och lutar sig bakåt i möbeln. Slutsatsen är att produktdesign kan stötta en stressad och oroad patient genom att göra denne bekväm, skapa komfort och distrahera från väntetiden i väntrummet. Slutprodukten kom fram till det ovan beskrivna, men fortsatta användartester, funktionstester etc krävs för att framta en stol fullt fungerande för sitt syfte.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)